Page 30 - Hud&Helse nr. 4/2019
P. 30
SKOLE
– Og så må man være litt lur, som i dusjen. Dette er uansett noe skolen bør
dette med smøring som er viktig for være opptatt av, og det er viktig å jobbe
barn med hudlidelser. Da pleide jeg å si med sosiale relasjoner i klassen. Hos oss
til alle elevene at det er viktig å smøre har vi hatt både ukens elev og hemmelig
seg når det er vinter og man har vært i venn i løpet av året, som en del av dette.
svømmehallen, for da blir huden tørr. Så For mest av alt skal skolen være et bra
da gjorde de det, og ingen har vondt av sted, og man skal trives. De skal glede seg
litt hudkrem, smiler Gudrun. til å gå på skolen for å møte vennene sine.
Læreren anbefaler alle skoler å ta
Unngå ensomhet imot en representant fra en medlems
Mange barn med hudlidelser kan bli organisasjon til å fortelle om hvordan
ensomme, det er ofte skambelagt, og det er å ha en sykdom.
i perioder kan det se riktig ille ut. Da – Det sparer barn som er rammet fra
kan det være at de isolerer seg. selv å si fra, og det skaper en forståelse
– En måte å hjelpe på i gymtimen, er blant barna som ingen andre klarer å få
for eksempel at de kan få gå tidligere til, sier hun.
Gard Nordhuus Moe opplever at effekten han får på behandlingsreise på Gran Canaria varer lenge.
Han synes det er fint å møte andre unge som er i samme situasjon. Foto: Privat.
Trondheim kom mu ne:
– For eld re sty rer bar nets hel se in for ma sjon
Trondheim kom mu ne har per en plan lagt saks be hand lings pro sess, skal sing i sko len på «Livs mest ring» kun ne få
i dag kun ut ar bei det prin sip per det te sik re mer hel het lig ar beid med vi de re pro sess av be tyd ning også for for
for til ret te leg ging for barn med barn og unge med slik ut ford ring, sier hold som det du tar opp, sier hun.
Bet ty Pet ter sen, kom mu ne over le ge ved
al ler gi og over føl som hets re ak- Opp vekst og Ut dan ning i Trondheim Sam ar beid mel lom sko le og hjem
sjo ner i bar ne ha ger, sko ler og kom mu ne. Ut dan nings di rek to ra tet be kref ter at det
er opp til kom mu nen hvor dan de or ga
Sko le fri tids ord nin gen. Livs mest ring i sko len ni se rer kunn skaps for mid ling om ele vers
Iføl ge henne eier for eld re ne og sty rer syk dom i sko len el ler om de ut ar bei der
bar nets hel se in for ma sjon, i alle fall stort ret nings lin jer el ler prin sip per om det te.
Tekst: Eld rid Of te stad sett inn til 16 år. – Et godt sam ar beid mel lom sko le og
– De har stor kunn skap om bar nets hjem, og god kom mu ni ka sjon mel lom
I dis se prin sip pe ne står det blant an net syk dom og de kon se kven ser syk dom men sko len og fore sat te, er vel dig vik tig av
at: «Gjen nom opp lys nings virk som het har for bar net. Det vil der for all tid hen syn til alle ele ver. Ikke minst er det
over for and re ele ver og for eld re vil bar måt te være et sam spill med for eld re ne vik tig med et godt sam ar beid når det
ne ha ger, sko ler og SFO bi dra til kunn om av kla ring av hvil ken in for ma sjon hand ler om syk dom, el ler and re ut ford
skap om og gode hold nin ger til al ler gi, som kan og bør gis til læ re re og ele ver rin ger som ele ven el ler hjem met måt te
in to le ran se og nød ven di ge til tak samt om kring uli ke syk doms til stan der hos ha. Det er vik tig at det er lav ters kel for
for stå el se for og in klu de ring av bar net i en kelt ele ver. Når det te er sagt, er både fore sat te å ta kon takt med sko len, og at
mil jø et. Spe si elt vil god hånd hy gie ne bli spe sia list hel se tje nes ten, fast le ger og sko le sko len er lyd hør for in for ma sjon el ler
un der stre ket for alle barn.» hel se tje nes ten en ga sjert i slike pro ses ser, be kym rin ger for eld re ne måt te ha når
– Per i dag har vi kun om for en te så fremt de på noe vis er in vol vert. Det det gjel der bar net de res, sier av de lings
prin sip per for hvor dan vi skal ar bei de skjer gjen nom både skrift lig og munt lig di rek tør Ma rit Hog ne stad i Ut dan
ved al ler gi og in to le ran se. Sam men med in for ma sjon. Vi vil nok gjen nom ny sat nings di rek to ra tet.
30 HUD & HELSE 4/2019