Page 12 - Hud&Helse nr. 2/2020
P. 12

HOVEDSAKEN KORONA
Hudsykepleieren:
– Det er blitt mer rengjøring
  Hudsykepleier Svanhild Martinussen forteller at de har iverksatt flere tiltak for å hindre smittespredning på Ålesund Hudlegesenter. Foto: Privat
Hvem: SvanhildMartinussen Hva: Hudsykepleier
– Hvordan er det å jobbe som hudsykepleier med strenge nasjonale smittevernstiltak
på grunn av koronapandemien?
– Som hudsykepleier jobber vi ofte nært inntil pasienten. Vi har sårbehandling, be- handling av hudkreft og andre behandlinger hvor vi jobber tett på pasienten. For å overholde de strenge nasjonale smitteverntilta- kene må det tenkes og planlegges nøye før hver behandling. Dette kan være litt utfordrende. Mange av våre pasienter er også over 65 år og dermed i risikogruppen. Flere pasi- enter har underliggende sykdommer eller står på immundempende medisi- ner. Dette må man tenke på når man får
pasienter på klinikken.
Oppfordres til å «tæppe»
– Hvilke tiltak har dere iverksatt for å hindre smittespredning?
– Vi har iverksatt flere tiltak for å hindre smittespredning. Det er mindre pasienter på venterommet, vi har ikke drop-in for pasientene som skal på lys- behandling. Istedenfor blir de satt opp på timer, for det hindrer at flere kom- mer samtidig. Og det er lettere å ren- gjøre mellom pasientene.
Vi har hengt opp en plakater om smittevern, både før de kommer inn i klinikken og inne i klinikken. Alle som skal inn i klinikken må ha avtalt tid på forhånd. Pasientene oppfordres til å desinfisere hendene før de går inn til hudlegen og når de forlater klinikken. De har også mulighet til å vaske hendene når de kommer inn i klinikken. Pasientene oppfordres til å «tæppe» (betale med kort uten å taste pinkoden) når de skal betale. Flere dører står åpne slik at pasientene slipper å ta i dørhånd- takene, og helsepersonell prøver så godt det lar seg gjøre å åpne og lukke dørene for pasientene etter legebesøk eller annet besøk på klinikken. For å unngå at det kommer mange på venterommet og i klinikken, får pasientene beskjed
om å ha kun én pårørende eller følge med seg.
Mer bruk av smittevernsutstyr er det selvfølgelig også nå.
Redusere antall pasienter
– Har dere gjort endringer på grunn av pandemien?
– I starten måtte vi ringe alle pasien- tene på forhånd for å klarere at de var friske, ikke har vært i kontakt med andre som mulig var smittet, eller hadde vært på reise. Pasientene ble også spurt om de hadde underliggende sykdommer. Pasientene som gikk til lysbehandling hadde tidligere drop-in timer. Dette var ikke lenger mulig, og alle lyspasientene fikk tildelt timer. Vi måtte også gå ned på antall pasienter. Etter 13. mars ble veldig mange pasienter utsatt, men i april kunne vi igjen begynne øke antall pasienter. Legene ble oppfordret til å ha video- eller telefonkonsultasjoner der det var mulig. Fra mai har vi endret ruti- nen fra å ringe til å sende sms-varsling flere dager i forveien hvor pasienten får beskjed om å ikke møte dersom de er syke med forkjølelse eller influen- sasymptomer, og følge smittevernrå- dene som er på klinikken.
– Jobber du annerledes enn før pandemien?
– Jeg jobber ikke spesielt annerledes enn før, men mye tid gikk i starten med å ta kontakt pasientene på forhånd. Det var tidkrevende. Ellers er det mer ren- gjøring etter hver pasient.
Forsiktige pasienter
– Hvordan synes du pasientene deres for­ holder seg til pandemien?
– Jeg synes pasientene er veldig for- siktige og opptatt av å hindre smitte. I starten var det flere som ringte dersom de var syke eller satt i karantene. Vi opplever at stort sett alle følger smitte- vernrådene som er bestemt. Eldre pasi- enter ønsket spesielt i starten å utsette timen, og mange tok selv kontakt med oss for å høre hvordan de skulle for- holde seg til oppsatte timer. De fleste hadde stor forståelse da timen deres ble utsatt etter 13. mars.
 Hvor:
Ålesund Hudlegesenter
12
HUD&HELSE 2/2020








































































   10   11   12   13   14