Page 13 - Hud&Helse nr. 3/2021
P. 13

Ifølge samvalgsforsker Anja Fog Heen (bildet) er det viktig at pasient og lege er trygge på teknologien, slik at samtalen blir god.
– Husk på samvalg
Telemedisin og digitale konsulta- sjoner har kommet for å bli, tror sam- valgsforsker
Anja Fog Heen.
 Tekst: Eldrid Oftestad
Samvalgsforskeren forteller at det ikke
er forsket veldig mye på telemedisin og samvalg. Med samvalg mener vi den prosessen der pasient og behand­ ler jobber sammen for å komme frem til hva som er det beste tiltaket eller behandlingen for den enkelte. Den forskningen som finnes på telemedisin og samvalg, er opptatt av hva teknolo­ gien kan gjøre og mindre om hvordan teknologien kan støtte samtaler mel­ lom pasient og helsepersonell for å kunne gjennomføre samvalg.
– Enkelte studier konkluderer med at det var viktig å gi samvalgsdelen ved telemedisin oppmerksomhet, og ikke bare de tekniske aspektene. Det tror jeg er et nøkkelbudskap for å få til samvalg ved digitale konsultasjoner. Både pasient og helsepersonell må være trygge med teknologien, slik at det går an å gjennomføre samvalg og få en god samtale omkring hva som er viktig for den enkelte. Forskningen viser også at ved å bruke teknologien til å støtte pasienter til å ta valg omkring behandling i samråd med deres behandlere, føler mange pasien­ ter seg tryggere og mer likeverdige, sier Anja Fog Heen.
Kommet for å bli
Hun forteller videre at man ser også at telemedisin kan gjøre konsultasjoner og samtaler mer fokusert rundt det som er viktig for pasientene.
– Man kan ikke sette to streker under hva som er riktig når det gjelder samvalg og telemedisin. Men at telemedisin og digitale konsulta­ sjoner har kommet for å bli, tror jeg er rimelig sikkert. Vi forventer også mer forskning rundt dette nå som telemedisin og digitale konsultasjoner har skutt fart med den pågående pandemien, sier hun.
Ifølge forskeren kan man skille mellom digital kommunikasjon i sanntid, såkalt synkrone kommunikasjon. Dette kan for eksempel være videosamtaler, der både helsepersonell og pasient snakker sammen på samme tid, tilsvarende en klassisk konsultasjon. Man har også asynkron kommunikasjon der pasient og helsepersonell ikke kommuniserer
– Diakonhjemmet sykehus var tidlig ute med videokonsultasjoner for oppfølgning av pasienter med revma­ tisk sykdom under den pågående pandemien. Deres forskning viser at behandlere synes at videokonsultasjo­ ner med enkelte unntak var godt egnet for oppfølging av pasientene, og aller mest for velbehandlede pasienter med enkle problemstillinger der behandler og pasient kjente hverandre og de aktu­ elle problemstillinger. Dette tror jeg har overføringsverdi både når det gjelder samvalg og hudproblematikk. Andre forhold som gjør seg gjeldende, og som trekkes frem i flere studier, er mindre reisetid og avbrytelser i hverdagen, hvis man for eksempel hyppig er til kontrol­ ler. Der man har undersøkt asynkron kommunikasjon og samvalg, ser man at pasienter kan oppleve at det er lettere å få avklart problemstillinger når det behovet er der, og ikke måtte vente på neste planlagte time. I tillegg opplever mange at samtalene er mer fokusert rundt det som er de viktigste problem­ stillingene, både ved synkron og asynkron samvalg. Det kan kanskje særlig være relevant ved hudsykdom­ mer og tilstander med gode og dårlige perioder. Da kan gode samvalgssam­ taler i et digitalt format både gjøre at sykdommen tar mindre plass i hverda­ gen og at man sammen kommer frem til behandling eller andre tiltak som gjør at sykdomsbyrden vil bli mindre, sier samvalgsforsker Anja Fog Heen.
REFERANSER:
• SandraA.Hartasanchez,AnjaFogHeen,Marleen Kunneman, Andrea García-Bautista, Ian G. Hargraves, Larry J. Prokop, Carl R. May, Victor M. Montori, Remote shared decision making through telemedicine: A systematic review of the literature, Patient Education and Counseling, 2021.
• TveterAT,ProvanSA,MoholtE,BergsmarkK,Østerås N. Bruk av videokonsultasjon ved revmatologisk poliklinikk. Tidsskr Nor Laegeforen. 2021 Mai 19;141(8).
i sanntid, men at for eksempel pasien­ ter bruker et digitalt verktøy. Det kan være en app der de sender inn infor­ masjon om problemstillinger, sympto­ mer, eller forespørsler, og får et svar på et annet tidspunkt, sier forskeren.
– Dette er det ikke ett svar på, men det kommer i stor grad an på personene som er involvert og problemstillingen. Noen temaer kan være lettere å ta opp, for eksempel ved at man skriver det
ned og sender det inn digitalt eller via en app og får svar på samme måte, eller i forkant av en tradisjonell konsultasjon. Flere studier har også pekt på at det
å faktisk få et innblikk i hvordan folk har det i hjemmene sine, gir verdifull informasjon som man ikke får ellers. For mange er det viktig å møtes regelmessig, men at for eksempel enkelte kontroller kan foregå digitalt.
Pasientrolle i endring
Selv om pasientrollen endres, påpeker Heen at det også fortsatt er mange som synes det er vanskelig å ta opp enkelte ting med behandler.
– Mange synes det er vanskelig å
«si imot» et forslag om behandling eller et tiltak, og da ser man at et digitalt verktøy gjør dette lettere for enkelte. Det legger da et godt grunnlag for gjennomføring av samvalg, sier hun.
HOVEDSAKEN TELEMEDISIN
 – Er det lettere å gjennomføre samvalg i ordinær konsultasjon enn når det foregår digitalt?
 – Vil du si at digitale konsultasjoner i et samvalgsperspektiv fungerer når det gjelder hudsykdommer og hudproblema- tikk?
HUD & HELSE 3/2021 13







































































   11   12   13   14   15