Page 11 - Hud&Helse nr. 3/2021
P. 11

 Koronapandemien fikk flere av oss til å prøve digitale helsetjenester. Er det et fullgodt alternativt til hudlegekontoret? Foto: iStock
snakkes om samvalg. Hvordan sikrer dere at disse verdiene eller prinsippene blir oppfylt?
– Vi har en pasientsentret tanke­ gang, og vi er i dialog med pasienten om valg av terapi. Men jeg vil gjerne legge til at det er hudlegen som bestemmer behandlingen, fordi det er han eller hun som har kompetansen, men behandlingen er pasientsentrert.
Ifølge Rizvi kommer digitale lege­ tjenester til å bli mer og mer vanlig fremover.
– Rapporter viser at i de neste årene vil den første kontakten med en lege ofte være digital. Vi må ta innover oss at pasienten ikke ønsker å ta fri fra jobben og sette av store deler av
dagen for å gå til lege. Folk er travle, så da passer det bedre med digitale konsultasjoner.
Askin merker selv at det er en økning av henvendelser, også fra personer med kroniske hudsykdom­ mer.
– Vi følger opp regelmessig kronikere med hudsykdommer.
I tillegg opplever vi at flere av disse henvendelsene handler om hidradeni­ tis suppurativa (HS) og elveblest, sier han.
Baserer seg på algoritmer
Harald M. Dobloug er lege og gründer bak de nettbaserte legetjenestene legevisitt.no, maja.no (for kvinner) og hanshelse.no (for menn). Han forteller at det er mange henvendelser som handler om hudlidelser.
– Det kan være alt fra akne, eksem og rosacea, forteller gründeren.
Legetjenesten startet med en kombinasjon av hjemmebesøk og digital tjeneste. For ett år siden ble tjenesten heldigital.
– Vi har hjulpet mange tusen pasienter. Vi leverer gullstandard­ behandling, samtidig som vi holder oss stil retningslinjer og lav pris. Vi tilbyr den beste behandlingen i verden.
– Beste behandling i verden? Det var sterke ord.
«Vi bruker de fremste medisinske oppslags- verkene i USA og i ver- den, og hudspesialistene våre lager den beste behandlingen basert på algoritmene»
– Det handler om måten vi jobber på. Vi bruker de fremste medisinske oppslagsverkene i USA og i verden, og hudspesialistene våre lager den beste behandlingen basert på algoritmene. Dermed blir det en unik tilpasset behandling.
– Det må du forklare nærmere.
– Kommunikasjonen mellom pasienten og oss foregår via ikke­syn­ kron video. Det vil si at det er en chat med spørreskjema, og basert på svarene avgjør algoritmene behandlingen. For eksempel sliter du med akne og henvender deg til oss. Du svarer på spørsmålene i spørreskjemaet om for eksempel at det er blitt verre eller bedre i perioden du har hatt det. Og så sender du inn bilder av huden din, og disse bildene sammen med algorit­ mene sendes til legene våre, som kommer frem til den beste tilgjenge­ lige behandlingen. Sammenliknet med andre tjenester i dag der du stort sett snakker med kun én lege, og der du ikke vet om legen er oppdatert eller for den saks skyld interessert i din lidelse, er vår metode mer sikkert. Hos oss er det flere leger som er involvert henvendelsen.
è
HUD & HELSE 3/2021 11
 HOVEDSAKEN TELEMEDISIN
    












































































   9   10   11   12   13