Page 10 - Hud&Helse nr. 3/2021
P. 10

HOVEDSAKEN TELEMEDISIN
men det var det ikke. Det er klart at det er vanligere blant 60­åringer og de som er yngre. Men det er egentlig så enkelt og intuitivt at hvem som helst kan klare det, og du slipper lang ventetid på hudlege og kan gjøre det på hytta, sier Sohrabi.
«Nøyaktigheten er like bra som med en tradisjonell konsultasjon, og sannsynligheten er stor for
at det blir stilt samme diagnose enten det skjer via en PC-skjerm enn på et legekontor»
Som en hudlegevakt
– På mange måter fungerer vi som en hudlegevakt, ved for eksempel akutte ansiktshevelser der det er behov for hjelp her og nå. Og som ved helvete­ sild. Du slipper å vente i to timer på legevakten, sier Le.
Sohrabi er enig: – Ja, det er blitt en del henvendelser om helvetesild.
Hudlegene forteller at det er stort sett innbyggere i de store byene som bruker oss, og de har kommet frem til Snapmed ved å google.
– Hvordan fanger dere opp andre forhold som kanskje spiller inn, men som ikke vises på utslettet hos fra pasienten?
– Vi er serviceminded og spør om det er noe pasienten lurer på. Og hvis de kommer med noe, så hjelper vi dem gjerne. Men vi ønsker å gjennomføre en hygienisk dialog. Hvis det blir for mye, kan det bli for mye å forholde seg til for pasienten, sier Le.
Han forteller at det er mange som snakker om stress.
– Og vi merker at det da kan hjelpe å sette ord på det, legger Sohrabi til.
På egen arena
– Hvordan prøver dere å sikre samvalg i de digitale konsultasjonene?
– De største valgene handler om å ville ha hjelp eller ikke hjelp. Når det er valgmuligheter, er det ofte at pasientene har sine preferanser. Vi kommer med anbefalinger og forsøker
å se pasienten. Er det upraktisk med lysbehandling, kan vi vurdere å hoppe over det og rett på systemisk behand­ ling. Eller vi finner en behandling som ikke innebærer så mye smøring, hvis det er en som er lei av det. Keep it simple. Vi er unge leger som er vant til å sitte i øyehøyde med pasienten og snakke om behandlingsalternativer, påpeker Sohrabi.
– Og vi kan merke at pasientene virker mer avslappet når de snakker
i en videokonsultasjon enn på et legekontor. Det har nok noe å gjøre med de gjerne sitter hjemme, tror Le.
– Ja, vi møter dem på deres arena. Og hvis du må vente i 15 minutter på konsultasjonen, tar du bare en kaffe med kona, legger Sohrabi til.
Men ifølge hudlegene er det mer enn at telemedisin er praktisk og enkelt. Det har også en større betyd­ ning, mener de.
– Digitale konsultasjoner er et godt supplement, og det er samfunnsøkono­ misk for alle parter. Og det er gøy å gjøre noe for samfunnet, understreker Le.
– Enorm utvikling
Den digitale hudlegetjenesten Askin har tilbudt konsultasjoner online siden 2017. En av gründerne er hudlege Mohammad Rizvi, som er daglig leder i selskapet. I tillegg jobber han som overlege ved Seksjon for hudsykdom­ mer ved Rikshospitalet i Oslo. 16 hudleger er tilknyttet den digitale hudlegetjenesten, som blant annet samarbeider med Sykehjemsetaten
i Oslo kommune.
Rizvi forteller at det har vært en
enorm utvikling innen e­helse siden Askin startet, og spesielt de siste to årene på grunn av koronapandemien. Og ifølge han er hudfaget spesielt egnet for digitale konsultasjoner.
– Huden er visuell, så du kan få mye informasjon ved å se på et bilde og lese sykehistorien, og det går greit å stille diagnose i over 80 prosent i tilfellene. Nøyaktigheten er like bra som med en tradisjonell konsultasjon, og sannsyn­ ligheten er stor for at det blir stilt samme diagnose enten det skjer via en PC­skjerm enn på et legekontor. Våre
hudleger har meget god erfaring og følger opp pasienter, men tilbyr også spesialistkompetanse til fastleger, sykehjemsleger og sykepleiere, sier han.
Ulike huddiagnoser
– Hvilke typer spørsmål og henvendelser pleier dere å få og går det an å si noe om pasientene som kontakter dere?
– Generelt vil jeg si at konsultasjo­ nene handler om et bredt spekter av diagnoser innen hudfaget, som for eksempel inflammasjonssykdommer som eksem og psoriasis. Vi får også spørsmål om infeksjoner som brenn­ kopper, virusutslett og soppinfeksjoner. Ellers har vi mange pasienter med kviser, rosacea og hårsykdommer. Med andre ord er det et bredt spekter av temaer. Og det er personer i alle aldersgrupper som har fått spesialist­ hjelp av oss, fra to uker gammelt barn til den eldste på 104 år.
– Vil du si at digital legetjeneste er et fullgodt behandlingstilbud?
– Ja. For eksempel viser studier om telemedisin i hudfaget at opptil 70 prosent av henvendelsene til hudlege kan løses digitalt.
Ifølge tall fra Askin fra 2020 løste tjenesten 84 prosent av alle henvendel­ sene det året. I 11 prosent av konsulta­ sjonene ble det henvist til hudlege.
– Det dreide seg om behandling som krevde fysiske tiltak og utredning, som for eksempel lysbehandling, eksisjoner av hudkreft og aktiv behandling av sår. I fem prosent av henvendelsene ble det henvist til fastlege, og det handlet gjerne om
å ta en en bakterieprøve, virusprøve eller vevsprøve, forteller Rizvi.
Tilbyr oppfølging
– Hvordan fanger dere opp andre forhold som kanskje spiller inn, men som ikke nevnes av pasienten?
– Vi har tenkt på det også, og det er derfor vi gjennomfører oppfølging og ikke bare har én behandling. I de tilfeller det er aktuelt med justeringer ved behandlingen kan vi også gjen­ nomføre videokonsultasjoner for å få en mer holistisk tilnærming.
– Verdens helseorganisasjon snakker om menneskesentrert behandling, og det
10 HUD & HELSE 3/2021


























































   8   9   10   11   12