Page 9 - Hud&Helse nr. 3/2021
P. 9

Det store digitale spranget
Digitale hudlegekonsultasjoner er kommet for å bli. Er de fullgod erstatning for legekontoret?
Tekst: Eldrid Oftestad, redaktør i Hud & Helse
– Nå er vi kanskje blitt mer vant til det, som at vi nå sitter her og gjør et digitalt intervju, sier Reza Sohrabi i det høyre hjørnet på skjermen.
Til venstre for han sitter Chinh K. Le. Begge er hudleger og tilknyttet den digitale hudlege­ tjenesten Snapmed. Og de har kanskje ikke overraskende fått drahjelp med koronapande­ mien. Snapmed er en digital hudlegetjeneste der du kan sende inn bilder eller gjøre konsultasjoner på video.
– I 2018 begynte vi med bildetjenesten, og fra sommeren 2019 tilbød vi videokonsultrasjoner. Og det har tatt litt av under koronapandemien, vi har merket større pågang, sier Le, som ved siden av Snapmed jobber for Aleris og Oslo Syd Hudklinikk.
Le har egentlig jobbet med teledermatologi siden 2016, og han mener at hud er en av de områdene som egner seg best med telemedisin fordi det er visuelt.
– Vi kan gi riktig diagnose og behandling i 70­90 prosent av tilfellene når det gjelder hud og hudsykdommer. Og det er lettvint, ikke minst så vi det da Norge ble nedstengt, forteller han.
– Ja, det har vært en åpenbaring. Da korona­ viruset kom, måtte, ville og ønsket alle å gjen­ nomføre digitale konsultasjoner, legger hudlege og Snapmed­kollega Reza Sohrabi.
123
Sohrabi jobber i dag også for Dr. Dropin og har tidligere jobbet for Oslo universitetssykehus og Aleris.
– Jeg har vært med siden Snapmed begynte for tre år siden, forteller han.
God mobildekning
– Hvilke typer spørsmål og henvendelser får dere mest av?
– Vi får mange spørsmål om hudkreft og inflammatoriske hudsykdommer, som for eksem­ pel eksem, psoriasis, rosacea og acne. Hvis det er snakk om hudkreft, må det sjekkes videre. Så det som helt klart egner seg best for digitale konsulta­ sjoner, er nok inflammatoriske hudsykdommer.
I 95 prosent av disse tilfellene holder det med å bruke bilder eller video. Og i de fem prosentene det ikke gjør det, er det snakk om for eksempel å gå i gang med lysbehandling og systemisk behand­ ling. Det eneste du trenger med digitale konsulta­ sjoner er god mobildekning, påpeker Sohrabi.
– Og mobil eller PC, legger Le til.
– Hvilket kjønn og / eller aldersgruppe dominerer i henvendelsene?
– Det er ingen kjønn som dominerer og heller ikke når det gjelder alder. Jeg hadde en konsulta­ sjon med en 80­åring her en dag, og jeg spurte om det var noen som hadde hjulpet vedkommende,
1) Chinh K. Le og Reza Sohrabi jobber i Snapmed.
2) Mohannad Rizvi jobber i Askin.
3) Harald Dobloug jobber i legevisitt.no,
maja.no og hanshelse.no. è
HOVEDSAKEN TELEMEDISIN
    HUD & HELSE 3/2021 9










































































   7   8   9   10   11