Page 12 - Hud&Helse nr. 3/2021
P. 12

HOVEDSAKEN TELEMEDISIN Det store bildet
– Hvordan fanger dere opp andre forhold som kanskje spiller inn, som livsstil, psykisk helse og andre sykdommer uten at pasienten selv tar det opp?
– I tilfeller hvor det særlig er relevant med det holistiske bildet, kan det være aktuelt å bruke synkron video i diagnostisering. Dessuten stilles det alltid spørsmål om andre forhold som andre sykdommer. Vi er opptatt av å se det store bildet, ikke minst i hudhelse. For eksempel hvis det er snakk om kviser, stiller vi spørsmål om kosthold og søvn.
– Hvordan jobber dere for å oppnå samvalg, pasientens rett til være med på å bestemme sin behandling? Er det mulig å få det til i telemedisin?
– En behandler vet best om hvilke behandlinger som er tilgjengelige.
I de tilfellene der det foreligger flere behandlingsalternativer, er det viktig
å opplyse om fordeler og ulemper, som det er med alle behandlinger. Da er det viktig hva vedkommende ønsker. Når pasienten fyller ut spørreskjemaet, kartlegger vi hva vedkommende har prøvd før. Enkelte sier at de ønsker den beste behandlingen koste hva
det koste vil, mens andre vil starte på milde medisiner. Selv om vi har eksperter og det beste behandlings­ tilbudet i verden, må vi ha pasienten med på laget. De må få kunnskap om hva som skjer og hvorfor det skjer.
Dobloug påpeker at de følger opp pasienten.
– Etter en time hos oss blir de fulgt opp gjennom skriftlig kommunikasjon eller via video. Vi foretar justeringer og sjekker om de er fornøyde. Men hvis de ikke vil følges opp, gjør vi selvsagt ikke det.
Komfortable med digitale tjenester
Han innrømmer at de fleste pasientene som henvender seg, er komfortable med digitale tjenester.
– En del savner kanskje menneske­ møtet med fastlegen eller hudlegen. For oss er det viktig å tilby den best tilgjengelige behandlingen fremfor det fysiske møtet, men telemedisin er nok fortsatt et tilbud som passer for pasienter som er mest fremoverlente digitalt, sier Harald M. Dobloug.
Hudlegetjenesten Askin har inngått et samarbeid med Psoriasis- og eksemforbundet.
 – Viktig med informasjon
Ifølge fungerende avdelingsdirektør Thorstein Ouren (bildet)
i Helsedirektoratet er det viktig at pasienten informeres om hvilke muligheter og begrensninger digitale lege- og hudlegetjenester gir.
 12 HUD & HELSE 3/2021
– Vil du si at digitale lege- eller hudlegetjenester er fullgode behandlingstilbud som tradisjonell legekon- sultasjon?
– Det er flere forhold som må tas med i vurderingen av om digitale hudlegetjenester er et fullgodt behandlingstilbud. Både hudlidelsen
i seg selv, og andre aktuelle plager vil være av betydning for om digital helsetjeneste er et godt behandlingsvalg eller ikke. Videre vil det digitale utstyret, og hvilke muligheter dette gir spille inn. Det er også en forutsetning at både legen og pasienten mestrer digital kommunikasjon, sier fungerende avdelingsdirektør Thorstein Ouren
i Helsedirektoratet.
– Kan en digital lege eller hudlegetjeneste klare å fange opp andre forhold som kanskje spiller inn, men som ikke nevnes spesifikt av pasienten?
– En konsultasjon hvor pasienten møter legen fysisk kan i noen tilfeller gi uvurderlig informa­ sjon om pasienten, som ikke nødvendigvis fanges opp like lett digitalt. Dette kan for eksempel være observasjoner av hvordan pasienten beveger seg, om pasienten har gått ned i vekt siden sist eller om allmenntilstanden er forverret.
Når konsultasjonen er digital er det derfor ekstra viktig at samtalen mellom pasient og lege foregår på en måte som gjør at viktige elementer i pasientens sykehistorie fanges opp. Det vil ofte være en fordel om legen kjenner pasienten fra tidligere. Ved komplekse problemstillinger eller når pasienten har vanskelig for å kommunisere digitalt, bør det generelt være lav terskel for å møtes fysisk. Ved langvarige sykdomsforløp kan en kombinasjon av digitale og fysiske konsulta­ sjoner også fungere bra.
– Hvordan kan man sikre seg for at pasient- rettigheten samvalg oppfylles og gjennomføres
i digitale lege- og hudlegetjenester?
– Det er viktig at pasienten informeres om hvilke muligheter og begrensninger digitale
lege­ og hudlegetjenester gir. Ut fra pasientens sykehistorie og plager bør legen sammen med pasienten avgjøre hvilken konsultasjonstype som egner seg best. For å sikre god kvalitet i tjenesten som tilbys, er det viktig at det ligger gode vurde­ ringer til grunn for valg av den ene eller den andre konsultasjonstypen, sier fungerende avdelings­ direktør Thorstein Ouren i Helsedirektoratet. è






































































   10   11   12   13   14