Page 26 - Hud&Helse nr. 1/2020
P. 26
BAKGRUNN
Fortsatt i dag
opplever folk med
lepra stigmatisering.
Foto: iStock
oppstå sykdom. Da klarte ikke kroppen til den. «Rade» er et ord som betyr dår- Lepra
å beskytte seg mot skadelige stoffer lig, ond eller et middel som ble brukt Spedalskhet eller lepra er en sykdom
i miljøet eller fjerne egne skadelige stof- av bønder på vestkysten i Norge for som ikke bare gir utslett. Sykdommen
fer. Med denne tilnærmingen ble legene å beskrive mennesker, ting og fenomener. kan også gjøre den syke funksjonshem-
mer interessert i faktorer som hadde Denne utviklingen var likevel ikke met og blind. Redselen for at utslett
med omverdenen å gjøre enn på den skulle smitte, førte til at de rammede ble
berørte personens moralske egenskaper. «Det å ha en synlig hud- isolert og utstøtt av samfunnet. Det
Holst mente at forklaringen var å finne i sykdom behøvde ikke å bety skjedde også med mange som hadde
de rammedes harde arbeid, dårlige hygi- psoriasis, fordi omgivelsene hadde van-
ene og deres trange, røykfylte boliger. at man ble utestengt fra skelig for å skille mellom sykdommene.
Man tror at spedalskhet kom til
Guds straff fellesskapet, og samfunnets Europa med Aleksander den stores sol-
Da legen Jens Johan Hjort noen ti-år forsøk på å samle de syke dater. Med sykdommen fulgte også
senere beskrev sin opplevelse av å under- på et sted var ikke bare forestillinger om at dette var en straff fra
søke 400 pasienter som var rammet av Gud, at de syke hadde syndet eller var
radesyken, hadde synet på huden som et uttrykk for viljen til rammet av en forbannelse. Dette er
et eget organ, slått igjennom for fullt. å forhindre infeksjon» forestillinger som fortsatt eksisterer
I motsetning til Holst var Hjort over- i mange land i verden.
bevist om at radesyken var en hudsyk- I 1873 oppdager den norske legen
dom som ikke skyldtes usunne kropps- ukomplisert. Jo mer legene forsto om rade- Gerhard Henrik Armaeur Hansen
væsker eller dårlig luft. Som forsøk på syken, desto mer overbeviste ble de om at leprabakterien, og man forstår at syk-
å forklare og klassifisere sykdommen sykdommen var en variant av den seksuelt dommen ikke er farlig. For å hindre
studerte Hjort hvor langt ned i hudens overførbare sykdommen syfilis. På den smitte, etableres tvangslover. Smitten
ulike lag radesyken var synlig. Til for- måten ble forbindelsen mellom et syndig skulle stoppes ved å isolere de syke.
skjell fra tidligere generasjoners leger, levesett og synlige merker forsterket.
undersøkte ikke Hjort bare pasientene Samme dobbeltheten ser vi i utvik- Forferdelig sykdom
med øynene, men også med skalpell. lingen av stigma koblet til hudsykdom- De svenske forfatterene Arne Sundelin
Samme endring hadde skjedd hos mer. Her finnes, som historien om Hans og Anne Sörman fremhever i forordet
befolkningen ellers. Fra å betrakte hud- og John viser, både eksempel på avstand- til boken sin «Skammens hud. Om spe-
sykdommer som en straff fra Gud eller stagende og en beredskap for å inklu- dalskhet i Sverige hvor avgjørende reak-
et uttykk for dårlig karakter, begynte dere dem i fellesskapet. Det å ha en syn- sjonene var for de syke»:
omgivelsene å se på sykdommen som lig hudsykdom behøvde ikke å bety at «I et brev som ble skrevet av pasien-
noe separert fra den som var rammet. man ble utestengt fra fellesskapet, og tene på Järvsö sykehus for spedalske på
Dermed ble også tyngdepunktet i stig- samfunnets forsøk på å samle de syke på 1920-tallet, snakket de om seg selv som
maet fra å ta avstand på grunn av mora- et sted var ikke bare et uttrykk for viljen rammet av en «skrekkens sykdom».
listiske grunner, til å holde avstand i red- til å forhindre infeksjon. Det var også et Spedalskhet var ikke bare en forferdelig
sel for å bli smittet. Her gir navnet uttrykk for omsorg for de rammede. sykdom, men den vekket frykten. Det
«radesyken» en ledetråd til hvordan Denne dualiteten er tydelig illustrert var frykten hos andre som var vanske-
samtiden så på sykdommen og årsakene i skjebnen til de leprasyke. ligst for de syke.»
26 HUD & HELSE 1/2020