Page 26 - Hud&Helse nr. 1/2020
P. 26

BAKGRUNN

























                  Fortsatt i dag
               opplever folk med
              lepra stigmatisering.
                   Foto: iStock



            oppstå sykdom. Da klarte ikke  kroppen   til den. «Rade» er et ord som betyr dår-  Lepra
            å  beskytte  seg  mot  skadelige  stoffer   lig, ond eller et middel som ble brukt   Spedalskhet eller lepra er en sykdom
            i miljøet eller fjerne egne skadelige stof-  av  bønder på vestkysten i Norge for   som ikke bare gir utslett. Sykdommen
            fer. Med denne tilnærmingen ble legene   å beskrive mennesker, ting og fenomener.   kan også gjøre den syke funksjonshem-
            mer interessert i faktorer som hadde   Denne utviklingen var likevel ikke   met og blind. Redselen for at utslett
            med omverdenen å gjøre enn på den                                    skulle smitte, førte til at de rammede ble
            berørte personens moralske egenskaper.   «Det å ha en synlig hud-    isolert og utstøtt av samfunnet. Det
            Holst mente at forklaringen var å finne i   sykdom behøvde ikke å bety   skjedde også med mange som hadde
            de rammedes harde arbeid, dårlige hygi-                              psoriasis, fordi omgivelsene hadde van-
            ene og deres trange, røykfylte boliger.   at man ble utestengt fra   skelig for å skille mellom sykdommene.
                                                                                   Man tror at spedalskhet kom til
            Guds straff                        fellesskapet, og samfunnets       Europa med Aleksander den stores sol-
            Da legen Jens Johan Hjort noen ti-år   forsøk på å samle de syke     dater. Med sykdommen fulgte også
            senere beskrev sin opplevelse av å under-  på et sted var ikke bare   forestillinger om at dette var en straff fra
            søke 400 pasienter som var rammet av                                 Gud, at de syke hadde syndet eller var
            radesyken, hadde synet på huden som   et uttrykk for viljen til      rammet av en forbannelse. Dette er
            et  eget organ, slått igjennom for fullt.    å forhindre infeksjon»  forestillinger som fortsatt eksisterer
            I motsetning til Holst var Hjort over-                               i mange land i verden.
            bevist om at radesyken var en hudsyk-                                  I 1873 oppdager den norske legen
            dom som ikke skyldtes usunne kropps-  ukomplisert. Jo mer legene forsto om rade-  Gerhard Henrik Armaeur Hansen
            væsker eller dårlig luft. Som forsøk på   syken, desto mer overbeviste ble de om at   leprabakterien,  og  man  forstår  at  syk-
            å  forklare og klassifisere sykdommen   sykdommen var en variant av den seksuelt   dommen  ikke  er  farlig.  For  å  hindre
            studerte Hjort hvor langt ned i hudens   overførbare sykdommen syfilis. På den   smitte, etableres tvangslover. Smitten
            ulike lag radesyken var synlig. Til for-  måten ble forbindelsen mellom et syndig   skulle stoppes ved å isolere de syke.
            skjell fra tidligere generasjoners leger,   levesett og synlige merker forsterket.
            undersøkte ikke Hjort bare  pasientene   Samme dobbeltheten ser vi i utvik-  Forferdelig sykdom
            med øynene, men også med skalpell.    lingen av stigma koblet til hudsykdom-  De svenske forfatterene Arne Sundelin
               Samme endring hadde skjedd hos   mer. Her finnes, som historien om Hans   og Anne Sörman fremhever i forordet
            befolkningen ellers. Fra å betrakte hud-  og John viser, både eksempel på avstand-  til boken sin «Skammens hud. Om spe-
            sykdommer som en straff fra Gud eller   stagende og en beredskap for å inklu-  dalskhet i Sverige hvor avgjørende reak-
            et uttykk for dårlig karakter, begynte   dere dem i fellesskapet. Det å ha en syn-  sjonene var for de syke»:
            omgivelsene å se på sykdommen som   lig hudsykdom behøvde ikke å bety at   «I et brev som ble skrevet av pasien-
            noe separert fra den som var rammet.   man  ble  utestengt  fra  fellesskapet,  og   tene på Järvsö sykehus for spedalske på
            Dermed ble også tyngdepunktet i stig-  samfunnets forsøk på å samle de syke på   1920-tallet, snakket de om seg selv som
            maet fra å ta avstand på grunn av mora-  et sted var ikke bare et uttrykk for viljen   rammet av en «skrekkens sykdom».
            listiske grunner, til å holde avstand i red-  til å forhindre infeksjon. Det var også et   Spedalskhet var ikke bare en forferdelig
            sel for å bli smittet. Her gir navnet   uttrykk for omsorg for de rammede.   sykdom, men den vekket frykten. Det
            «radesyken» en ledetråd til hvordan   Denne dualiteten er tydelig illustrert   var frykten hos andre som var vanske-
            samtiden så på sykdommen og årsakene   i skjebnen til de leprasyke.  ligst for de syke.»



            26      HUD & HELSE 1/2020
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31