Page 39 - Hud&Helse nr. 2/2021
P. 39

 NYTT FRA FORBUNDET
Den nye rådgivningstjenesten
 Astrid Blikstad (bildet) skal betjene den nye rådgivningstjenesten vår.
Tekst: Mari Øvergaard
Astrid Blikstad (32) er utdannet syke- pleier og begynner som seniorrådgiver helsefag i august.Ved siden av stillingen i Psoriasis- og eksemforbundet (PEF), jobber hun på sengepost for hudsyk- dommer ved Oslo universitetssykehus.
– Hvorfor er et slikt tilbud godt og viktig?
– Forskning viser til at mennesker som lever med kroniske hudsykdommer ofte kan ha behov for støtte og veiledning knyttet til sin diagnose. Som hudsyke- pleier erfarer jeg at menneskers behov for støtte og veiledning er svært individuelt. For noen kan det dreie seg om å få tips til mestringsteknikker og for andre er det kanskje viktig å snakke litt om hvordan sykdommen påvirker de sosiale situasjo- nene i hverdagen. Jeg opplever at mange mennesker med kronisk hudsykdom blant annet har spørsmål om arbeidsliv, kjærlighetsliv og samspill med venner. Rådgivningstjenesten som PEF nå skal
starte opp er et viktig samtaletilbud, som kan bidra til at støtte og veiledning blir mer tilgjengelig i hverdagen.
– Hva er du mest opptatt av i møte med mennesker som tar kontakt med deg i denne tjenesten?
– Jeg er opptatt av å kunne ha dialog med mennesker om det som er viktig for dem «her og nå». Hva er viktig for deg? Gjennom rådgivningstjenesten håper jeg å kunne være med på å skape et trygt og åpent miljø hvor det å snakke om livet med en kronisk hudsykdom får en natur- lig plass, at det er rom for å stille spørsmål, være nysgjerrig eller søke tips til hver- dagsmestring. Som hudsykepleier har jeg svært god kunnskap om ulike hudsyk- dommer og om hudbehandling. Jeg kan gi nyttige tips om hva du kan gjøre selv, og når det er på tide å oppsøke fastlegen.
Astrid tenker at PEF er viktig for sine medlemmer og ikke-medlemmer på mange områder.
– Jeg kan blant annet trekke frem arbeidet for pasientrettigheter, folke- opplysningsarbeidet om hud- og ledd- sykdommer og ikke minst likeperson- tilbudet. PEF tar sine medlemmer på alvor og jobber for å ivareta medlem- menes interesser.
 Rådgivningstjenesten
• Tilbudet vil være en fortrolig og taus- hetsbelagt samtale mellom «pasient» og veileder.
• Rådgivningstjenestenerikkeenerstatning for legebesøk.
• Telefontjenesten vil være åpent 2–3 dager pr. uke, samt en kveld. Vi vil også tilby en halvtimes videosamtale gjen- nom zoom etter avtale.
Følg med på hudportalen.no eller i sosi- ale medier for mer informasjon og lanse- ring av tilbudet.
 Vil du være med å bemanne vår chattetjeneste?
Nå har du muligheten til å gjøre en innsats for å hjelpe andre til å mestre hverdagen bedre.
Tekst: Maren Awici-Rasmussen
Noen ganger er et lyttende øre og en samtalepartner som forstår hva du står i beste medisin. Å bli hørt gjør noe med oss. Det gir livskvalitet og senker skuldre. Vi oppretter nå en chatte- tjeneste og trenger deg som vil være
med å bemanne den. Synes du det hø- res spennende ut, vil vi gjerne komme i kontakt med deg.
PEF og PEF-ung har fått penger av Stiftelsen Dam til å opprette et nytt chattetilbud.Tilbudet vil være del av vår likepersonstjeneste, og den vil primært bemannes av frivillige. Man får tildelt hver sin dag, og er logget på tjenesten et gitt tidsrom.
For å bli chatter må du kurses. Vi avholder kurs helgen 27.-29. august, forhåpentligvis fysisk i Oslo. Dersom det ikke lar seg gjøre å treffes, vil kurset
avholdes digitalt. På kurset vil vi blant annet lære mer om hva likepersonsar- beid er, hvordan kommunisere bra på chatt, vi vil få et innblikk i diagnosene vi jobber med, rettigheter og hvordan mestre langvarig sykdom. Det vil selv- sagt også bli opplæring i programmet vi skal benytte til tjenesten. Helgen vil bli innholdsrik og spennende, og vi håper dere som deltar vil bli motivert og klare til å ta fatt på en viktig arbeidsoppgave.
Se på hudportalen.no for program og påmelding.
HUD & HELSE 2/2021 39








































































   37   38   39   40   41