Page 13 - Hud&Helse nr. 1/2019
P. 13

HOVEDSAKEN



        du kan begynne å tenke på hva du kan
        gjøre for å få det bedre. Og husk på å   Villa Derma
        fortelle deg selv at du er bra nok selv om   Poliklinikk hudsykdommer Villa Derma   pasientene. Sykepleierne benytter seg av
        du har utslett, sier Lena.          Ous Rikshospitalet er lokalisert på   SØT-modellen, som går på å brygge bro over
           – Det hender at jeg anbefaler Søsken­  Gaustad sykehus sitt område. Klinikken gir   avstanden mellom nå-situasjon og ønsket
        bloggen som forteller om hverdagslivet   legekonsultasjoner, lysbehandling,   situasjon. Poenget er å finne ut hvilke
        med barn som har atopisk eksem, for­  sårbehandling, badebehandling og PDT   endringer som må til for å få et godt liv.
        teller Lene.                        behandling.                      Kilder: Oslo universitetssykehuset og
           – Huden er ansiktet utad. Det er                                  Mestring for alle
        speilet og det folk ser. Vi bryr oss alle litt   Siden 2013 har det vært tilbudt
        om utseende, og alle kan vi gjøre det   sykepleiesamtaler om mestring med
        beste ut av det vi har, sier Lena.



           Coaching som verktøy






           Sykepleiesamtalene for pasienter med hudsykdommer er inspirert av Olympiatoppens
           coaching av idrettsutøvere.



           Kristine Kirkeby Fuskeland er leder for Norsk sykepleier­  kunnskap,  gjør at vi  kan
           forbunds Faggruppe for  Sykepleiere i dermatologi  og  komme med konkrete råd
           venerologi. Hun er også undervisningssykepleier på Poli­  og tips til stell og behand­
           klinikk for hudsykdommer ved Riks hos pitalet. Da hun tok  ling av huden hvis pasien­
           videreutdanning i veiledning og coaching for omtrent sju  ten ønsker det.
           år siden opplevde hun at dette var en kommunikasjonsme­  Samtaleverktøyet syke­
           tode som ikke bare kunne brukes for å veilede kollegaer,  pleierne på  Villa Derma
           men også i samtale med pasienter. Dermed fikk hun starte  bruker, er SØT­modellen,
           opp med egne sykepleiesamtaler med pasienter som hadde  som står for «situasjonen
           kronisk hudsykdom.                               nå», «ønskesituasjon» og
             – Jeg skrev hovedoppgave om hvordan man kan imple­  «tiltak» fra boken «Samar­
           mentere coaching som metode for sykepleiere på en  beid og konflikter – to
           hudavdelingen, forteller hun.                    sider av samme sak» av
             I dag er det fire sykepleiere som gjennomfører disse  Kjartan Skogly Kversøy og
           sykepleiesamtalene på Villa Derma. Ifølge sykepleierlede­  Hartviksen Marit Anne.
           ren er samtalene blitt populære, og flere pasienter etterspør   – Det gjelder å komme
           dette. Samtalene varer i 30 minutter, men det er fullt mulig  frem til oppnåelig  mål.
           å bestille ny time hvis det er behov for det.    Hvis  det  er  uoppnåelig,   Det var undervisningssykepleier
             – Pasienter kan henvises fra en fastlege eller en hudlege.  vil  pasienten  aldri  føle   Kristine Kirkeby Fuskeland
           Dessuten tilbyr vi sykepleiesamtaler i tillegg til hjelp til  mestring. Oppnåelige mål   som fikk ideen til å starte med
           lysbehandling, smøring og behandling. På den måten kan  kan kanskje være å sove   sykepleiesamtaler på Villa Derma.
           vi bidra til at pasientene får hjelp til å mestre livet sitt med  om  natten  eller  kanskje
           en kronisk hudsykdom.                            tørre å gå i shorts om sommeren. Vi sier ikke hva de skal
             Kristine synes det å bruke coaching som metode for pasi­  gjøre for å oppnå målene, men de selv finner ut hva slags
           enter er veldig konstruktivt.                    tiltak de kan gjøre. Det er forsket mye på måloppnåelse,
             – Pasientene får hjelp til å sette seg mål, og til selv se hva  og det er lettere å oppnå mål hvis man setter det selv enn
           som er utfordrende. På denne veiledningsmåten vil pasien­  når andre gjør det.
           ten ofte selv se hvordan de kan løse situasjonen, og dermed   Ved å bruke denne metoden, oppdaget Kristine og de
           også lettere kunne gjøre positive endringer. Denne metoden  andre pasientenes ressurser.
           brukes på Olympiatoppen, men kan like gjerne brukes på   – Jeg har reklamert for denne metoden for ulike pasi­
           deg og meg når vi ønsker å oppnå et mål, eller hos pasienter  entgrupper som et verktøy for å mestre situasjonen uan­
           med kroniske smerter eller hudproblemer som ønsker å  sett hva det skulle være. Dessuten er det lite ventetid på å
           oppnå et bedre liv. At sykepleierne som veileder eller coacher  komme på en slik samtale, sammenlignet med den lange
           pasientene på denne måten også har solid dermatologisk  ventetiden for å komme til hudlege.






                                                                                            HUD & HELSE 1/2019      13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18