Hovedsaken: Kroppskunst
4/2022

Vil få frem det vakre

Det var viktig for makeupartist Linda Røhmen å ha med utslettet i kunsten for å vise det som noe vakkert.

Tekst:
Eldrid Oftestad

Redaktør i Hud & Helse

Foto:
Tøri Gjendal

– Jeg ble veldig inspirert av samholdet i PEF-ung, sier makeupartist Linda Røhmen.

Makeupartist Linda Røhmen sa ja til å være med på kroppskunstprosjektet til PEF-ung fordi hun er spesielt glad i å bruke kroppsmaling i kunstsammenheng.

– Jeg likte med en gang ideen som ble lagt frem, da jeg ble spurt om å være med. Dette prosjektet ga meg både ideer og bilder jeg umiddelbart begynte å spinne videre på, forteller hun.

Den 42 år gamle makeupartisten jobber fast på skolen Imageakademiet, som tilbyr utdanning innen makeup og styling. Røhmen er faglig leder på skolen. Ved siden av det jobber hun mye med reklame og film, og hun har jobbet med ansikts- og kroppsmaling siden 1996.

Kroppskunstneren har også et personlig forhold til hudsykdommer.

– Jeg er oppvokst med mye eksem selv, og jeg har problemer med huden i ansiktet. Og min mann og svigerfar er plaget med psoriasis. Mange av deltakerne i prosjektet var mye mer plaget enn jeg har vært, men jeg følte at dette var noe som var viktig for meg å være med på. Prosjektet ble utsatt en del på grunn av koronapandemien, men jeg er veldig glad for at vi fikk gjennomført det likevel.

Blomstertemaer

– Jeg følte at dette var noe som var viktig for meg å være med på, forteller makeupartist Linda Røhmen om kroppskunstprosjektet til PEF-ung.

Foto: Privat

– Hvordan jobbet du med deltakerne?

– Vi hadde flere digitale møter på Teams underveis, der vi pratet om hva vi kunne tenke oss som tema. For eksempel gikk blomster igjen hos mange av deltakerne. Jeg ba dem sende meg noen ord om seg selv på epost eller på sms, og gjerne med noen bilder av seg der utslettet vises. Så kom hun opp med ideene for selve bildene.

– Det er jo naturlig siden jeg vet hvordan kroppsmaling fungerer og vet hva som er mulig å få til. Deretter printet jeg ut bildene av utslettene og laget skisser rundt dem. I skissene prøvde jeg å ta med litt av personligheten til deltakerne. Og der det var mulig, tok jeg med elementer de hadde et nært forhold til, forteller hun.

En av utfordringene hun var klar over, var at utslettet ikke var konstant. Dermed var det en risiko for at utslettet kunne se annerledes ut på selve opptaksdagen.

– Derfor tilpasset jeg motivet på huden på opptaksdagen. Da dukket det også opp noen bilder som ikke var planlagt på forhånd.

Makeupartisten forteller videre at noen av skissene rakk de ikke gjøre.

– Det hadde vært gøy å gjøre en annen gang, sier hun.

En del av kunstverket

– Hvordan jobbet du med å forene hudutslettene og malingen utenåskjule utslettene?

– Det var viktig for meg å ha med utslettet i selve kunsten, og det å vise det som noe vakkert. En av deltakerne sa at moren kalte utslettet for roser. Det synes jeg er vakkert. Så det å lage blomster og annet der hudtilstanden er en del av selve verket og ikke tildekket, er spesielt viktig i denne sammenhengen. Det er noe av budskapet i utstillingen. Utslettene har ganske ofte et rosapreg over seg, derfor er mange av bildene i rosa og røde fargetoner, men en av deltakerne hadde et utslett i en hvit farge mot brun hud. Da malte jeg et skogsmotiv med hennes kraftdyr koala hengende i et tre. Det var hennes ønske at koalaen skulle være med.

Røhmen er i utgangspunktet sminkør, og gjennom sminkørjobben har hun møtt flere mennesker som har hudsykdommer, som blant annet rosacea og psoriasis. Rosacea er en kronisk betennelse som gir rødhet i huden i ansiktet.

– Da velger jeg produkter ut ifra det. Alle kan sminkes, men jeg ønsker ikke å aktivere noe mer med sminken. Så da er jeg bevisst på produkter og hvilken type sminkefjerner jeg bruker. I jobben med kroppsmaling hender det at enkelte har noen utfordringer, men så lenge det ikke er åpne sår, maler jeg som regel over. Det eneste som jeg tenker kan være en utfordring, er at malingen kan sitte litt bedre på tørre områder. Så der må man være litt mer oppmerksom så man får det av.

Motiv om samhold

To av bildene i utstillingen er av alle deltakerne i prosjektet, og de fleste av dem er malt i sort. Røhmen var litt usikker på om det ville bli vanskelig å fjerne den sorte malingen, men det gikk greit å få av malingen.

– Jeg ble veldig inspirert av samholdet i PEF-ung, og da kom ideen til gruppebildet og bildet av hendene. Det skal vise at de er der for hverandre, sier makeupartist Linda Røhmen.